Jak na bílé mýdlo

Pokud chceme bílé mýdlo, nebo pokud chceme docílit krásných barev, musíme se vyhnout všemu, co ovlivňuje/mění barvu mýdla. Pro nejlépe vypadající barvy je třeba zvolit složení receptu, kdy je hmota co nejsvětlejší. Pojďme se tedy společně podívat, co všechno ovlivňuje barvu výsledného mýdla.

                                                                                                

Složení tuků v receptu

                                                                                                

Začnemě od začátku a to složením tuků v receptuře. Je třeba se vyhnout všem zabarveným tukům (kakaové máslo, olivový olej, avokádový olej, konopný olej, dýňový olej atp).

Na nasledujících fotkách jsem se snažila zachytit barvy mýdel jednotlivých tuků.
Jako srovnávací barvivo jsem použila modrý jíl. 

                                                                                                

Tekuté oleje

Řada 1. z leva doprava – slunečnicový olej, mandlový olej, světlicový olej, olivový olej

Řada 2 oleje obarvené modrým jílem. Vidíte, jak u olivového oleje je modrá barva ovlivněna zelenou barvou z olivy? Takže pokud chcete věrné barvy nebo bílé mýdlo, tak se olivovému oleji z daleka vyhněte 🙂

Na fotce níže jsem se pokusila zachytit výrazný rozdím mezi mýdlem ze slunečnocového oleje HO (bílé mýdlo) a olivového mýdla (žlutozelené mýdlo). 

                                                                                                

Pevné tuky

Řada 1. zleva doprava – kokosový olej, bambucké máslo, kakaové máslo

Řada 2 tuky obarvené modrým jílem. Vidíte, jak u kakaového másla je modrá barva ovlivněna žlutou barvou z kakaového tuku? Takže pokud chcete věrné barvy nebo bílé mýdlo, tak se vyhněte použití kakaového másla. 

                                                                                                

Lisované za studena nebo rafinované tuky?

Vlevo vidíte mýdlo z bambuckého másla LZS a vpravo nahoře mýdlo z rafinovaného bambu.

Obecně lze říci, že rafinované tuky poskytují světlejší mýdlo, než tuky lisované za studena. To platí i u olivového oleje (pomace vs virgin).

                                                                                                

Přírodní barviva vs mica prášky

1. sloupec je bambucké máslo čisté (první řada), obarveno modrým jílem (druhá řada) a micou blue elekric (třetí řada).

2. sloupec je kakaové máslo čisté (první řada), obarveno modrým jílem (druhá řada) a micou blue elekric (třetí řada).

Je vidět, že u přírodního modrého jílu je ta barva opravdu velmi pozměněna. U mici je výsledek lepší, ale stejně je ovlivněn barvou mýdla.

INSPIRACE

Přírodní barvičky do mýdla – experiment

Barvení mýdel mica prášky – experiment

Ne všechny přírodní barvičky si zachovávají svou barvu i v mýdle. Například krásně růžový pudr z růže v mýdle vypadá takto…

Na fotce vidíte jak mýdlo déle nakrájené (tmavě hnědá), tak čerstvý řez bez oxidace (okrová). Stejně tomu tak je i u medu. 

A třeba pudr z ibišku dává barvu hnědo-růžovou a na řezu zelenou. Opět i na řezu vlivem reakce se vzduchem změní svou barvu. 

                                                                                                

Přísady

                                                                                                

Jako další ovlivňují barvu mýdla přísady, které přidáváme. Pokud již samy o sobě mají nějakou barvu, je jasné, že mýdlo obarví – typicky odvary z bylinek nebo během reakce bílé přísady změní svou barvu – například jogurt vlivem teploty gelové fáze mýdlo zbarví do krémova. Je to způsobeno karamelizací cukru. 

Řada 1. zleva doprava – světlicový olej, slunečnicový olej, kokosový olej
Řada 2. zleva doprava
– přidány přísady v obvyklém množství – sušený jogurt, ovesné hedvábí, pomerančový EO

Med – bez komentáře 😀

Mýdlo s medem má na povrchu jinou barvu než uvnitř, což vidíte na obrázku níže.

Po nakrájení na vzduchu barva rychle tmavne.

Nejzásadněji barvu mění med a jogurt. Pokud chcete malinko omezit zhnědnutí mýdla, pak si připravte směs medu/jogurtu s hydroxidem – postup najdete v článcích věnující se medu a mléčným výrobkům (způsob číslo tři).
Med v mýdle a kosmetice

Mléčné výrobky v mýdle a kosmetice

Suma sumárum, pokud chcete bílé mýdlo, vyhněte se všemu, co by mýdlo mohlo obarvit. Jakakoliv přísada, která už má nějakou barvu, mýdlo většinou obarví.

Pokud chcete mýdlo barvit přírodními barvami, vyhněte se všem tukům a přísadám, které by mohly ovlivnit bílou barvu mýdla a tím zkreslit barevný výsledek přírodního barviva.

                                                                                                

Aby bílá bílou byla 😀 

                                                                                                

Pokud vám nestačí přirozená barva mýdla, pak je možné barvit oxidem titaničitým nebo zinečnatým. Oba barví mýdlo na bílou, oba jsou relativně bezpečné (do ultra přírodní kosmetiky se spíše dává ox. zinečnatý).

Pokud chcete obarvit mýdlo na bílo, doporučuji řídit se informacemi výše – bílá hmota bez zabarvujících přísad a olejů. Jinak z toho stejně vychází taková krémová. 

Oba oxidy mají své komplikace. Jednak je problém je dobře rozmíchat, aby v mýdle nebyly hrudky oxidu. Nejlepší cesta je připravit si dopředu premix z jojobového oleje (nežlukne) a oxidu a ten pak používat jako barvivo – tak jako byste si ho rozmíchali těsně před přidáním do mýdla.

Výroba premixu

Smícháme 200 g jojobového oleje + 50 g oxidu. Ideální je použít tyčový mixér (musí být dokonale suchý!). Mixujeme a střídáme promíchávání stěrkou. Doporučuji promixovat a nechat směs 2-3 hodiny ustálit a znovu promixovat. Takto to opakujeme, dokud se nám nebude zdát, že je oxid dokonale rozmíchán. Pokud chcete míchat menší množství osvědčil se mi kvalitní keramický hmoždíř, nejlépe laboratorní. Nakonec, pro dokonalý výsledek, můžete celou směs propasírovat přes ultra jemné sítko. Je to hrozná práce! Premix oleje a oxidu se všude patlá a pak umývat pomůcky je zážitek. Proto raději připravuji větší množství najednou. Premix uchovávám v tmavé lahvičce s kapací/stříkací vložkou. Já používám tyto https://www.bezvanapad.cz/obaly/uzaver-s-kapaci-vlozkou-18-mm/ Můžete přidat vitamín E jako antioxidant v 1% z hmotnosti premixu. 

Ox. titaničitý pro výrobu premixu musí být dispergovatelný v oleji! Existuje také do ox. titaničitý do vody. Ten lze rozmíchat velmi snadno ve vodě a hodí se do mýdel, kde barvíme celou hmotu a přidáváme jej rovnou do olejů, před přidáním hydroxidu. Lépe přes sítko. Dávat jej až do stopy, se mi neosvědčilo, protože se hůře zapracovává. Ale zase odpadá práce s premixem. Klidně vyzkoušejte oba postupy a uvidíte sami, co vám bude vyhovovat. 

Ox. titaničitý jsem  osobně zavrhla, protože se mi zdálo, že urychluje žluknutí.  Toto mi potvrdilo i několik dalších mýdlařek, že mají stejnou zkušenost…ne vždy, ale pokud něco žluklo předčasně, pak to bylo mýdlo s ox. titaničitým. Nemohu vyvrátit ani potvrdit, že toto dělá také ox. zinečnatý, protože ten jsem nikdy nepoužívala v tak velkém vzorku mýdel, abych z toho mohla něco vyvodit. Obecně se používá méně často.

Ox. zinečnatý dělá často hrudky, záleží hodně na jeho hrubosti. Měla jsem jich několik, hlavně do mastí, a každý dodavatel má jiný a i od stejného dodavatele různé šarže nebyly totožné. Sítku na konci přípravy jsem se nevyhnula. V mýdle může ox. zinečnatý falešně ukazovat nebezpečné mýdlo, protože na něj reaguje FF.

Doufám, že vám článěk pomůže na cestě k mýdlu,
které bude přesně podle vašich představ 🙂 

                                                                                                

Případné dotazy můžete vložit zde do komentářů nebo do skupiny na FB  Klub Přímo od Včelařky nebo mi napsat na mail zdenka@primoodvcelarky.cz  popřípadě telefonicky nebo přes whatsapp (777 319 552).